Brætnyt - 19. september 2018

Brætnyt - 19. september 2018

Brætnyt udkommer hver anden onsdag, og holder dig opdateret om brætspil, rollespil og strategiske computerspil.

Fall of Rome.png

Denne gang starter vi på Donau-fronten også kendt som brætspilsfronten, hvor en af de større nyheder er, at det populære co-op spil Pandemic snart får en ny udgave. Denne gang repæsenterer de små trækuber, som man skal holde styr på ikke sygdomme, men invaderende barbarer. I lighed med sidste års Pandemic: Rising Tide, som jeg ret godt kan li', så tager Pandemic: Fall of Rome de basalere mekanikker fra Pandemic, og tilføjer nye og avancerede regler. Det er en interessant sammensætning af setting og mekanikker, og et spil som vi sandsynligvis kommer til at skrive / snakke mere om, når det engang er udkommet. 

UW_Legacy_3D_Box_800x.png

Der er også nyt fra den anden designer af Pandemic Legacy, Rob Davio. Mr. Legacy har haft en ny samarbejdspartner, og denne gang er det Werewolf, der er blevet optaget i legacy familien. Werewolf er et spil for mange spillere, der handler om hemmelige identiteter og om at lynche (formodede) varulve. Det virker som et godt fit for legacy formattet, da spillerne allerede ofte fortæller en historie ud fra spillet, og man i denne udgave af spillet kan man samarbejde om at fortælle en længere historie om en landsby og de familier, der bor i den... og om varulve. 

Det er dog ikke varulve, men de små drabelig dyr i Root, som jeg, ligesom resten af internettet, er mest hypet for. Root er nu tilgængelig til forudbestilling i Europa, og jeg har for første gang i mit liv forudbestilt et brætspil. Root er et asymmetrisk area control spil af  krigsspil-designer Cole Wehrle, og handler om nuttede dyr, der brutalt dræber hinanden i kampen om skoven. Vi elsker assymetriske spil, og desuden så er det oprindeligt startet som Wehrles forsøg på at lave et brætspil inspireret af Thomas Hobbes' Levithan, så det er et hype train som jeg er hoppet med på.  

exitmuseum-box.jpg

Et hypetrain som vi ikke er hoppet på er hoppet på er escaperoom spil-serien EXIT, der vandt Spiel des Jahres kender-pris sidste år.  De enkelte spil i serien kan kun spilles en gang, og der er lige udkommet det 10. spil i  EXIT serien.  Det er begyndervenligt, så det er nok et udmærket sted at starte, hvis mystiske gåder har din interesse. 

Der er også nyt fra en anden Spiel des Jahres vinder, nemlig Kingdomino, der har fået en udvidelse kaldet Age of Giants. Udvidelsen tilføjer kæmper som giver minuspoint, flere nye tiles og "quests", der er ekstra måder at score points på og som varier fra spil til spil.  

yy_cover_lid_promo.jpg

Fra Tyskland er der nyt fra den produktive spildesigner Reiner Knizia. Yellow and Yangtze er efterfølgeren til klassikeren Tigris and Eufrat, og settingen er rykket fra det antikke Mesopotamien til Kina under de stridende staters periode. Tigris and Eufrat er en klassiker af en årsag, og Yellow and Yangtze ser ud til at være det samme men mere; og så har det heksagoner, hvilket krigsspilsdesignere generelt foretrækker over firkanter - men vil det virke i et eurogame? Vi får at se.

ce01_42ed_sample.png

Som nævnt tidligere, så elsker vi assymetriske spil, så vi er lidt hypet over at klassikeren Cosmic Encounter nu er udkommet i en 42-års jubilæums udgave. I Cosmic Encounter spiller man forskellige aliens, der hver har deres egne vilde special powers, og man skal forhandle og samarbejde med de andre spillere for vinde spillet. I anledning af jubilæet, så har Jonas skrevet en artikel om spillet. 

llw_newcardart.png

Nu hvor vi er ved nye udgaver af spil, så er det nu muligt at få det populære og simple kortspil Love Letter i en særlig bryllups udgave, hvor prinsesen har skiftet sin sædvanlige kjole ud med fin hvid bryllupskjole. Udgaven kommer ikke i normal handler, og for at få det skal man skrive en mail, hvor man vedhæfter et billede af en bryllupsinvitation.       

Cover-Art-and-Logo_cropped-693x1024.png

På rollespilsfronten er der også spændende nyheder. Indie-rollespillet Scum and Villainy er udkommet. Det er en variant af mit nye yndlings-rollespil Blades in the Dark, og det handler om at være kriminelle og/eller oprørere IN SPACE!; tænk Star Wars eller Firefly eller hvad du ellers kan forstille dig.  Jeg har allerede købt det og skal spille det næste weekend, og det er planen, at jeg også skal spille det med de to andre og en fjerde spiller, så vi kan snakke om det på en kommende podcast episode.    

eu-dhar-plaza-intro.jpg

Vi skal også lige en tur forbi computerspils fronten, hvor Paradox' grand strategi spil Europa Universalis IV nu har fået sin 14. udvidelse, Dharma, og en medfølgende opdatering. I EU IV guider man et land igennem tidlige moderne historie, og med Dharma sætter spillet fokus på Indien og handelskompagnier.     

guldbrikken.jpg

Inden vi runder af, så skal vi lige forbi den største danske brætspilspris Guldbrikken, der har offentlig gjort deres nominerede i årets fire kategorier. Det er ikke alle de nominerede spil, der er lige nye, da kravet er, at de skal være udgivet i 2017 eller 2018 i en ny udgave eller for første gang i Danmark. Prisen uddeles 12. oktober i forbindelse med Københavns Spilfestival. 

Logo_ikon-2.jpg

Dagens sidste nyhed er at Danmarks største rolle- og brætsspils kongres, Fastaval, har udvalgt de 23 spildesign, som man kan opleve prototyper af på årets kongres. Rollespilsscenarierne er også offentliggjort, og hvis man scroller ned til S finder man et ganske velkendt navn. Fastaval forgår i påsken, og vi skal nok skrive mere om det, når tilmeldingen åbner  :)    

Kunsten ikke at lave noget

Kunsten ikke at lave noget

Om spil om at bygge ting. Del II: Hvordan man får råd til at bygge

Om spil om at bygge ting. Del II: Hvordan man får råd til at bygge