Flatline

Flatline

Jakob og Jonas siger farvel til en stor kærlighed. Android: Netrunner er i dag officielt gået ud af print. Kom med på en rejse og forstå, hvorfor og hvordan et kortspil optog år af begge vores liv.

Jonas: Jeg kan huske første gang, jeg blev introduceret til Android: Netrunner. Min gode ven Ole havde set spillet, og tænkte at det var noget vi godt lige kunne bruge en weekend på. Hvad ingen af os indså på det tidspunkt var, at det ikke bare var en weekend der blev dedikeret. Jeg har brugt flere timer på det her spil end jeg har lyst til at indrømme. Jeg endte også med at trække Jakob med ind.

Jakob: Jonas introducerede mig til Netrunner i juleferien 2013, og jeg blev fanget af godt design og en verden med kloner og bioroids, brutale mega-firmaer, kreative hackere og et taktilt, fantasifuldt cyberspace. Grundsættet med dets mange kombinationer af deck matchups var nok til at holde mig fascineret i første omgang, men Jonas insisterede på, at vi skulle kaste os over deck constrution inden julen var omme.  

Jonas: Lad os lige træde et lille skridt tilbage, og forklare spillet. Netrunner var et dybt asymmetrisk kortspil sat i en cyberpunk verden. Hvis du kender til filmen Bladerunner, så tænk noget i den stil. Én spillede en af de store mega-firmaer, der kontrollerer næsten alt, en såkaldt Corp, og den anden spillede en hacker, en såkaldt Runner, der skulle “løbe” rundt på nettet, og forsøge at bryde igennem det forsvar som mega-firmaet forsøgte at stille op.

Jakob: De to sider spillede ikke Netrunner på samme måde. Corp spilleren skulle opbygge servere beskyttet af ICE, så de kunne score deres agendaer, og Runner spilleren skulle opbygge sit rig med software og hardware, så de kunne lave runs på Corps servere og stjæle deres agendaer, enten fra serverne eller fra Corps hånd eller deck. Derudover så kunne Corp vinde ved at tvinge Runneren til at discarde flere kort end de sad med og dermed flatline dem.

Jonas: Desuden var artworket, worldbuildingen og æstetiken omkring spillet fantastisk. Dette var dog bare starten; Netrunner var et kortspil, der hele tiden udvidede sig. Hvis du er bekendt med andre kortspil som Magic: The Gathering, så har du lidt en idé om, hvad jeg mener, men Netrunner udkom på en lidt specielt måde. Cirka hver måned kom der et sæt af 20 nye kort ud, så man fik hele tiden mere nyt legetøj. Sættene kom i “cycles” af seks, hvor hver cycle fortalte sin egen historie i universet. Én handlede om valg i Indien og kloners rettigheder, én handlede om kolonien på mars, og én handlede om en megaby i krise efter et hackerangreb på banksystemet. Så ikke nok med at de enkelte kort fortalte noget om universet, så var der i hver cycle indbygget en fortælling, som udvidede universet.

Cirka sådan her kunne et spil  Netrunner  i fuld gang se ud .  Det er anarkisten Maxx mod medie mongul megafirmaet NBN.   Billeder mangler dog to et par tænkende og begejstrede spiller.

Cirka sådan her kunne et spil Netrunner i fuld gang se ud. Det er anarkisten Maxx mod medie mongul megafirmaet NBN. Billeder mangler dog to et par tænkende og begejstrede spiller.

Jakob: Ud over den vilde asymmetri, så var der tre ting ved designet, der fangede mig. For det første var Netrunner fyldt med hemmelig information, både i forhold til hvilke kort som Corp havde lagt ud på bordet, hvilke kort som begge spillere sad med på deres hånd, og hvilke kort som spillerne havde taget med i deres deck. Det gjorde at bluff kunne være en vigtigt del af spilstilen, især for Corp. For det andet så elskede jeg, at mange af de kort som man spillede blev på bordet, da det gjorde, at spillerne fik udbygget deres værktøjer og opbygget en slagmark efterhånden som spillet skred frem, og at kort der kunne fjerne ting fra bordet havde en stor indvirkning. For det tredje, så var jeg vild med den fleksible struktur, som hver enkelt tur havde. Hvis du f.eks. spillede Runner, så havde du fire actions på din tur, som du kunne bruge som du ville, så du kunne trække kort, få credits, foretage et run eller lave noget andet. Derudover så blev credits liggende fra tur til tur, så man kunne spare op til at gøre vilde ting. Kombination af asymmetri, hemmelig information og muligheden for vilde og/eller heldige plays gjorde, at begge spillere næsten konstant var under pres, og altid på vagt overfor hvilke tricks, som den anden side nu kunne finde på.

Jonas: Hvis du ikke er blevet fanget af alt dette, så må jeg nok erkende, at vi har helt forskellig smag. Fordi dette spil fangede mig som intet andet. Jeg ved slet ikke hvor mange timer online jeg har brugt på at bygge decks, eller hvor mange dage jeg har været nede i Dragons Lair og slynge kort. Jeg har heller ikke tal på hvor mange tuneringer jeg har været til. Så sagt mildt, så gik jeg ud i den dybe ende af bassinet.

Jonas var engang den bedste i Aarhus

Jonas var engang den bedste i Aarhus

Jakob: Vi har nok været til 10-15 turneringer. Små casual turneringer, Aarhus mesterskaber (som Jonas vandt en af) og Jyllands mesteskaber. Vi var endda til et nordisk mesterskab i København i sommeren 2015, hvilket var både hyggeligt og en intens oplevelse. Jeg havde medbragt det helt rigtige Corp-deck, men mit Runner-deck levede ikke helt op til forventningerne, og det var faktisk først efter det nordiske mesterskab, at jeg virkeligt begyndte at følge med i hvilke deck, der var gode for tiden.

Jonas: Jeg elskede at tage til tuneringer. Der var noget specielt ved at tage kortene væk fra køkkenbordet, og tage dem ud i den virkelige verden. Intensiteten blev en hel anden, og ønsket om at vinde blev meget større. Normalt er det ikke derfor jeg spiller brætspil, men Netrunner handlede for mig om at vinde. Jeg har siddet mange timer på nettet og kigget på decks, for at finde ud af hvilket deck der var moderne på det tidspunkt, og hvilke decks der kunne slå andre. Jeg begyndte at gå op i Netrunner på en måde jeg aldrig har gjort før med et spil.

Jakob: Det kompetitive Netrunner var rigtigt fedt, men aldrig helt så vildt som spillet lagde op til. De fleste begyndte at spille de gode arketype deck, så man blev aldrig helt overrasket, og de fleste gode decks handlede rigtigt meget om effektivitet og stabilitet. Design spacet for Netrunner var på nogle måder ret begrænset. Nogle af de deck som gjorde ting virkeligt anderledes havde en tendens til ikke at spille “rigtig Netrunner”, der handlede om runs og interaktion mellem Runners legetøj og Corps legetøj. De virkeligt anderledes deck var sjældent særligt populære at spille imod, og de fleste endte med at få banned et eller flere af deres centrale kort. Det betyder dog ikke, at der ikke var en enorm variation af mulige deck, som man kunne lege og eksperimentere med, især når man ikke skulle bruge dem til at vinde en turnering.    

Jonas: Alting skal jo som bekendt have en ende, og i dag har jeg solgt næsten hele min samling at Netrunner kort. Jeg var nået et punkt hvor jeg følte jeg havde set alt hvad spillet havde at tilbyde, og solgte derfor min samling inden kortene blev forældet. I dag fortryder jeg lidt at have solgt dem. Ikke nødvendigvis fordi jeg kommer til at spille meget Netrunner i fremtiden, men nyheden om at det helt forsvinder ud af print har ramt mig lidt. Når der ikke kommer flere kort, så bliver kortene jo ikke på samme måde forældet. Hvis jeg havde beholdt min samling, ville jeg have haft næsten alt Netrunner, der nogensinde bliver udgivet.

Jakobs samling af næsten alt  Netrunner , der nogensiden bliver udgivet :p

Jakobs samling af næsten alt Netrunner, der nogensiden bliver udgivet :p

Jakob: Jeg faldt fra af flere årsager. Det startede med, at jeg aldrig har været god til at komme ud af døren til løse aftaler, hvilket ikke blev forbedret af, at jeg jo også skulle forberede decks inden tid. Det medførte, at jeg kun spillede Netrunner en gang om måneden, hvilket betød, at der nærmest var udkommet et nyt sæt kort hver gang. Det betød både at jeg aldrig rigtigt fik ordentlig tid til at lege med alle de spændende nye kort, og at det med en presset økonomi, ikke lige var til at overskue at skulle købe de sæt man manglede. Så jeg faldt stille og roligt bagud og fik sværere og sværere ved at komme afsted, og når jeg endelig kom afsted, så var det ikke helt så fedt som dengang, hvor jeg virkelig var inde i spillet og up-to-date.

Jonas: Fantasy Flight Games som udgav Netrunner har mistet licensen til kortspillet. De kommer derfor ikke til at printe eller sælge flere nye eller gamle kort. Licensen er gået tilbage til Wizards of the Coast. Hvad de vil med den ved vi ikke endnu. Om det betyder det er definitivt slut for Netrunner som spil må tiden vise, men der er dog lidt håb.

Jakob: Selvom den her artikel er skrevet i datid, så er Android: Netrunner jo ikke helt væk. Mine kort ligger stadigvæk i deres mapper og kan findes frem; der er stadigvæk folk der mødes og endda planlægger turneringer; og der er et community, der har tænkt sig at holde gang i spillet. Derudover så er Android-settingen stadigvæk levende og i FFG’s hænder, og vi kommer nok til at besøge den både i brætspillet New Angeles og i rollespillet Android RPG. Jeg skal også have læst nogle af de noveller, der er udkommet.

Jonas: Til slut skal der lyde et kæmpe tak til alle de mennesker, der gjorde Netrunner til den hobby det var for mig. Der skal lyde et stor tak til drengene fra Team Covenant, Run Last Click, The Winning Agenda, Self-modifying Code og Metropole Grid for at lave fantastisk Netrunner content. Stor tak til alle der har smidt deres decks op på NetrunnerDB, og ikke mindst til alle personerne i Aarhus området jeg har slynget pap med i løbet af min tid. Det havde bare ikke været så sjovt uden jer.

Alt for længe har jeg været Data-ravn. Ser en silhuet, du forsvinder med det samme Hvor er du nu, hvor er du nu?

Alt for længe har jeg været Data-ravn. Ser en silhuet, du forsvinder med det samme
Hvor er du nu, hvor er du nu?

Jakob: Derudover tak til Terminal 7, der var medvirkende til at jeg begyndte at høre så meget podcast, at vi nu laver vores egen. Til slut også tak til Jonas for at spille så helvedes meget Netrunner med mig, og for alle de gode interne jokes og memes. Det havde sgu ikke været det samme uden dig.

Podcast - Into the Breach

Podcast - Into the Breach

Pax Britannica

Pax Britannica