Imperium Romanum II

Imperium Romanum II

Med ressourcer som Boardgamegeek, podcasts og lister, er det let at få overblik over brætspils-klassikerne. Der findes dog også spil derude, der måske ikke er den mest lækre brætspilsoplevelse, men alligevel gør fede ting, der ikke rigtigt er blevet gentaget i mediet. I denne artikelserie sætter Henrik fokus på nogle af de interessante spil, der med tiden er blevet glemt.

Kender I det når man læser Herodot eller Livius, og der optræder et slag hvor det føles som om verdenshistoriens gang hvilede på et terningslag? Og kender I det, når man læser de samme historikere, og det føles som om der sker en masse spændende ting, og pludseligt kommer en masse papirarbejde i vejen for spændingen? Nå, måske er det bare mig. I dag skriver jeg om et spil, der leverer begge dele.

IR2 har både en tyk regelbog, og over 30 scenarier

IR2 har både en tyk regelbog, og over 30 scenarier

Jeg anbefaler ikke ofte at man læser bagsiden af brætspilskasser, men når det gælder Imperium Romanum II, vil jeg gøre en undtagelse. Der står nemlig perler som “Syv århundreders historie befinder sig i denne kasseog min yndlings “Mange spil påstår at de er historisk korrekte; spillere vil blive forbløffede over den historiske detaljegrad i dette. Mange spil påstår at være spilbare…” jeg siger ikke mere. En sidste detalje er, at der er en lille oversigt over spils kompleksitetsgrader, hvor dette får en 4 ud af 6 - vel at mærke er 5 forbeholdt spil som Squad Leader, der er infamøst kompleksts, og 6 eksisterer ikke. Vi er altså ude i noget der er temmeligt komplekst.

Når man spiller Imperium Romanum II, så vælger man et scenarie, der har en række faktioner, der hver er styret af en spiller - man kan dermed spille 1 mod 1, eller op til 6 spillere, alt efter scenariet. Man vinder spillet ved at udrydde de andre, eller ved at opnå scenariespecifikke mål. Og hvordan man udrydder spillerne er noget af det der gør at Imperium Romanum er møjfedt - hver side har nemlig en national morale, der bliver påvirket af en række faktorer, men det der er værst/bedst er at slå modstanderen i et slag. Hvis man udrydder en fjendes hær (hvilket absolut er muligt), er der en god chance for at hele faktionen falder sammen. Når moralen 0, går man nemlig i opløsning, og ens områder bliver fordelt semi-vilkårligt mellem resten af faktionerne.

Udsigt over middelhavet - kønt er det ikke

Udsigt over middelhavet - kønt er det ikke

Dette betyder at spillet nærmest handler om at opnå det gode slag; og det gør man selvfølgelig ved at producere mænd, vælge det rigtige terræn, holde styr på forsyningerne, og så hjælper det ganske meget at have en god general. Det er så også her hvor spillet bliver en smule rodet; når hære skal bevæge sig, har terrænet stor effekt på, hvor langt man kan bevæge sig, og ikke nok med at det ændrer sig om vinteren, man skal også krydsreferere med en oversigt i reglerne, der viser hvor veludbygget vejnettet er i de forskellige områder - og det er hex-and-counter, så det kan hurtigt blive en længerevarende proces. Derudover skal man selvfølgelig holde styr på sine finanser, så hver tredje måned (dvs. tur) i spillet skal man lige finde ens beskatningspapirer frem og hyre nye legioner. Det er ikke så galt som det lyder, for eksempel er Pax Britannica meget værre når det gælder udregning af indtægt.

Papir-arbejde, det er jo nærmest et roll-and-write

Papir-arbejde, det er jo nærmest et roll-and-write

Imperium Romanum II kan noget når det gælder manøvrering, og hvert enkelt terningslag er super-spændende. Det er ikke særligt balanceret, men det prøver det heller ikke at være. Og hold hæft hvor er det grimt; og ikke engang på den der “vi skal være super historisk korrekte” måde, for billederne på de forskellige chits er faktisk forkerte.

Det er et spil der er lidt svært at få på bordet, men jeg skal helt sikkert spille det igen, og måske en dag samle folk til “Scourge of God” scenariet, der er til seks spillere og handler om Atilla. Det lyder sgu lidt fedt.

Brætnyt - 28. november 2018

Brætnyt - 28. november 2018

Podcast - Scum and Villainy

Podcast - Scum and Villainy