Om de store spil

Om de store spil

Når vi snakker om spil er en artikelserie om, hvordan vi snakker og skriver om brætspil og andre spil, og om at forstå hvad folk snakker om, når de snakker om spil. Denne artikel er en del af sæson et, der handler om genrer i brætspil.   

I dag handler det om de mere omfattende brætspil, nemlig de spil der nogle gange kan udgøre en hel hobby i sig selv. Så skal vi også en tur forbi krigsspil, så det bliver ganske nørdet i dag. 

De store hobbiespil kommer i to overordnede udgaver: figurspil og deck construction, eksemplificeret ved henholdsvis Warhammer og Magic: The Gathering. Det er spil der bliver opdateret med nye figurer/kort og/eller regler med jævne mellemrum, og som folk tager til turneringer i.    

Figurspil er spil med små figurer af plastik, og som ikke har et bræt, men i stedet for spilles på et bord, hvor man har opstillet forskelligt terræn og forhindringer, og det er spil, der ofte involverer målebånd og en masse terninger. Det er også for det meste spil, hvor hver spiller kommer med sin egen hær, der er sammensat ud fra spillets regler, og som består af figurer som han/hun selv har limet sammen og malet. Spil i genren er ganske komplekse, da de mange forskellige små og store plastikfigurer har deres egne "stats" og ofte specielle evner, og det er derfor også spil, der gerne tager minimum et par timer at spille.

Warhammer og Warhammer 40.000 er de store klassikere, men der er de seneste år kommer en del nye spil til genren, f.eks. er Warmachine/Hordes og Malifaux blevet ganske populære. Derudover er det populære Star Wars X-Wing teknisk set også et figurspil, selvom spillerne ikke selv skal male deres figurer, og man kan nå et spil på under en time.  

Deck construction spil er komplekse kortspil, der er kendtegnet ved at spillerne møder op med hver deres deck af kort, som de selv har sammensat i henhold til spillets regler ud fra en stor mængde af tilgængelige kort. Der spillers for det meste en mod en og et enkelt spil tager gerne en halv til hel time. 

Der er to overordene typer af deck construction spil, collectible card games (CCG) og Living Card Games (LCG), og forskellen ligger i hvordan man får adgang til spillets kort. I de traditionelle CCG (f.ek.s Magic: The Gathering eller det elektroniske Hearthstone) køber man pakker med mere eller mindre tilfældige kort, og må så klare sig med det man har, eller bytte/købe sig til de kort som man mangler. I LCG (f.eks. Legend of the Five Rings eller Android: Netrunner) udkommer de nye kort i pakker, som man kender indholdet af, og så længe man er up-to-date, så har man som spiller adgang til alle spillets kort.        

Krigsspil er den overordende betegnelse for spil der omhandler / simulerer historiske konflikter, og som har komplekse regler og ofte tager mange timer eller endda flere dage. De udkommer ofte i ganske små oplag og med mere simpel produktionskvalitet end de fleste andre moderne brætspil. En del krigsspil kan klassificeres som area control eller grid movement spil, men de falder ofte (også) indenfor deres egne mindre udbredte genrer; såsom card driven spil, block spil eller hex-and-counter spil .       

Det var så alt for første sæson af Når vi snakker om spil. Jeg vender tilbage med sæson to om tilgange til at analysere spil om et par uger. Nyd resten af siden og livet generelt imens :)  

Brætnyt - 3. oktober 2018

Brætnyt - 3. oktober 2018

13 Minutter og 13 kort er alt du behøver

13 Minutter og 13 kort er alt du behøver