Om kompleksitet og dybde

Om kompleksitet og dybde

Når vi snakker om spil er en artikelserie om, hvordan vi snakker og skriver om brætspil og andre spil, og om at forstå hvad folk snakker om, når de snakker om spil. Der kommer en ny artikel i serien de fleste tirsdage. Denne artikel er en del af sæson to, der handler om tilgange til at analysere og kritisere spil. 

I dag skal det handle om to begreber, der ofte bliver anvendt, når man snakker om brætspil.

Når vi snakker om at spil med stor kompleksitet, så taler vi for det meste om spil med mange regler, og ofte om spil med mange dimser. Nogle spil med stor kompleksitet har egentlig ret simple basis regler, men har mange kort (eller andet), der har specielle effekter. Spil med stor kompleksitet har ofte mange elementer, der påvirker hinanden, og som kan interagere på forskellige måder, og nogle gange give overraskende resultater. Ofte ligger en del af udfordringen ved at bemestre spil med stor kompleksitet i at forstå spillets regelsystem.

Kompleksitet er en skala, så man kan ikke bare sige om et spil er komplekst eller ej, men man kan tale om, hvor komplekst det er, især i sammenligning med andre spil. Folk er ikke altid helt enige om, hvor komplekst et spil er, men der er ofte en vis konsensus. Eksempler på spil med relativ stor kompleksitet er Agricola, Race for the Galaxy, Brass, Root og cirka alle krigsspil. Denne type af spil betegnes også som tunge spil.

Dybde handler om, hvor mange forskellige strategier og/eller taktiske valg, som reglerne giver muligheder for, og om hvor god man kan blive til spillet, efter at man har lært at finde rundt i regelsystemet. I spil med stor dybde er der stor forskel på den gennemsnitlige spiller og de bedste i verden. Det betyder dog ikke, at de gennemsnitlige ikke kan vinde en gang imellem, men at de bedste vil vinde langt de fleste spil.

Dybde og kompleksitet hænger ikke nødvendigvis sammen. Stor dybde kan godt komme fra lille kompleksitet, hvilket er tilfældet i mange klassiske spil som f.eks. Go, Skak eller Poker. For det meste kan man dog sige, at høj kompleksitet giver en vis dybde, da alle de mange regler for det meste giver muligheder for mange forskellige strategier og taktiske valg. Der er mange moderne brætspil spil med relativ høj kompleksitet, som ikke har meget ekstra dybde, når man først har bemestret regelsystemet og fundet de bedste strategier; eksempelvis Race for the Galaxy og Arkham Horror.

Hvis du leder efter spil med både stor kompleksitets og stor dybde, så er gode eksempler kortspil som Magic: The Gathering og Andriod: Netrunner, eller økonomiske spil som Food Chain Magnate og Archipelago eller krigsspil som Virgin Queen og Twilight Struggle.

Podcast - Root

Podcast - Root

Dynasty Tactics I og II

Dynasty Tactics I og II