Om spil om at bygge ting. Del I: Hvordan man bygger

Om spil om at bygge ting. Del I: Hvordan man bygger

Når vi snakker om spil er en artikelserie om, hvordan vi snakker og skriver om brætspil og andre spil, og om at forstå hvad folk snakker om, når de snakker om spil. Denne artikel er en del af sæson et, der handler om genrer i brætspil.   

Mange brætspil handler om at bygge ting op; side om side og i en vis fred og fordragelighed. Der er forskellige måder at gøre det på, men fælles for de fleste af dem er konceptet om "engine building". Man starter simpelt og bygger op til en mere kompleks og effektiv økonomi, der ofte også bliver mere specialiseret; vækst og øget effektivitet gør, at spil i disse genrer ofte accelererer kraftigt, og en stor del af fornøjelsen ved disse spil er at se præcis, hvor effektivt man kan gøre sin “maskine” denne gang.

Tableau building spil er hvor man spiller kort/brikker med forskellige evner og priser ud foran sig, og på den måde bygger sit tableau op. Det er en spiltype der lægger op til spil om at opbygge og udvikle. Det er f.eks. Race for the Galaxy eller 7 Wonders.   

De kort/brikker som man har i spil giver ofte bedre muligheder for at få flere kort/brikker i spil, hvilket gør, at de muligheder man har i spillet accelererer i takt med at spillernes tableauer bliver mere effektive. Der er forskellige måder at gøre kort/brikker tilgængelige: Ved at spille dem ud fra spillerens hånd (Race for the Galaxy), gennem drafting (7 Wonders) eller ved at købe fra et centralt marked (Nations)    

Deck building spil er spil, hvor hver spiller starter med sit eget lille deck af kort, og så anskaffer sig flere kort til sit deck, og i det hele taget forbedrer det. Hver tur trækker man en hånd af kort (ofte 5 kort) fra sit deck og spiller dem. Når ens deck løber tør for kort blander man de spillede og anskaffede kort sammen til et nyt og forhåbentligt bedre deck. Det er en relativ ny genre, men den er blevet vældig populær, og inkluderer spil som Dominion og Artic Scavengers. 

Det er spil med en god følelse af at opbygge noget, og satse på, at man får sin “maskine” til at virke. Det, at man trækker nye kort hver tur, medfører, at man har en overskuelig mængde handlingsmuligheder hver tur, hvilket gør dem nemme at tilgå, og gør at de enkelte ture ofte går ganske hurtigt, og spillene derfor holder et godt flow.  

Tile Placement spil er spil hvor spillerne skiftes til at lægge (ofte firkantede) brikker ned; enten i en fælles struktur (Carcassonne) eller i deres egne strukturer (Kingdomino og Bärenpark), og så scorer spillerne point ud fra hvad de har fået opbygget.

Der er forskel på, hvordan man får fat i de brikker, som man skal lægge ned. Spillerne kan trække dem tilfældigt fra en pose og må så få det bedste ud af det (Carcassone); i andre spil kan man vælge mellem forskellige brikker, der ligger fremme, ofte med forskellig pris (Suburbia) og i nogle spil afholder man auktion om brikkerne (Castle of Mad King Ludwig). 

De brikker man lægger ned har ofte mere end én ting, der karakteriserer dem og adskiller dem fra de andre brikker: det kan være i forhold til, hvad der er på brikken; hvordan brikken kan forbindes med andre brikker (er der en dør eller en vej, der fører videre?) og/eller hvilken form brikken har. Og så er det ofte vigtigt hvordan brikkerne ligger i forhold til andre brikker for hvor mange point spillerne kan opnå.

Podcast - 878: Vikings

Podcast - 878: Vikings

Krigskælderen - Maria

Krigskælderen - Maria