Om spil som systemer

Om spil som systemer

Når vi snakker om spil er en artikelserie om, hvordan vi snakker og skriver om brætspil og andre spil, og om at forstå hvad folk snakker om, når de snakker om spil. Der kommer en ny artikel i serien de fleste tirsdage. Denne artikel er en del af sæson to, der handler om tilgange til at analysere og kritisere spil. 

I dag starter vi på at se på spil som interaktive systemer af regler.

Når vi ser på et spil som et system af regler, så er der nogle overordnede spørgsmål som vi kan starte med at kigge på: Hvor mange spillere er det til? Hvor lang tid tager det? og hvilken genre af spil er det? Selvom det virker som ret simple spørgsmål, så er det ikke altid at svaret på dem er entydige. Særligt i forhold til at bestemme et spils genre kan der opstå uenighed, især da folk ikke altid er enige om, hvordan man definerer forskellige genrer.    

Derudover er der to måder at gå til spil som regelsystemerer på.

For det første kan man dele et system op i dets forskellige dele og derefter analysere bestemte dele af systemet, og undersøge/vurdere hvad der gør, at (nogle af) de enkelte regler og teknikker virker mere eller mindre godt. Det er en tilgang, der hurtigt kan blive meget teknisk, og som særligt er relevant i forhold til at spilteste. Det er dog også tit et godt sted at starte, da denne type af analyse kan ligge til grund for mere overordnet kritik.

For det andet kan man vurdere det sammenhængende regelsystem ud fra forskellige kriterier. Eksempelvis kan man stille spørgsmål som: Hvor komplekst er spillet? hvor meget strategi er der i spillet? hvor meget betyder tilfældigheder? eller hvor godt er spillet? Der er en del at sige om disse forskellige kriterier, og det er dem som det kommer til at handle om i de kommende uger.

Brætnyt - 31. oktober 2018

Brætnyt - 31. oktober 2018

Starcraft II - Verdensmesterskab i verdens bedste e-sport

Starcraft II - Verdensmesterskab i verdens bedste e-sport