Om tilgange til at analysere og kritisere spil

Om tilgange til at analysere og kritisere spil

Når vi snakker om spil er en artikelserie om, hvordan vi snakke og skrive om brætspil og andre spil, og om at forstå hvad folk snakker om, når de snakker om spil. Der kommer en ny artikel i serien de fleste tirsdage. Denne artikel er en del af sæson to, der handler om tilgange til at analysere og kritisere spil. 

Velkommen til anden “sæson” af Når vi snakker om spil, der handler om de forskellige tilgange man kan anvende til at kritisere og analysere spil. Det kommer hovedsageligt til at handle om brætspil, men en del af tilgangene kan man også anvende i forhold til andre spil. Når man skal analysere og kritisere spil, så er der er tre overordnede kategorier af tilgange: Spil som design, spil som oplevelse og spil som kultur.

At se på spil som design handler både om at se på spil som et system af regler og om at se på spil som designede produkter. Det er de mere tekniske og formalistiske tilgange, hvilket ikke betyder, at de altid er adskilte fra subjektive vurderinger, men at vi burde kunne argumentere ud fra et fælles grundlag.

At se på spil som oplevelser tager udgangspunkt i spørgsmålet: “hvad følte du da du spillede spillet?” Det går ud på at kunne sætte nogle bedre ord på de følelser end “det var sjovt”, og på at undersøge hvad det er ved spillene, der giver de følelser og oplevelser.

At se på spil som kultur handler om to ting. Det handler for det første om at se på den kultur, der er omkring spil, og på hvordan folk bruger spil i deres liv. For det andet så handler det om at se på spil som kulturprodukter i en bredere sammenhæng, altså at kigge på, hvordan deres tema, fortællinger og design siger noget om bredere emner, hvilket ofte ikke er så relevant for brætspil, da deres temaer tit er ganske abstrakte, men er ganske vigtigt i kritik af både litteratur, film og computerspil.

De forskellige tilgange skal ses som redskaber, som man kan tage op og kombinere på mange måder. I praksis er de sjældent så skarpt adskilte, som de bliver, når jeg forsøger at stille dem systematisk op.

Jeg håber, at I vil læse og diskutere med, så vi alle kan blive klogere på, hvad vi snakker om, når vi snakker om spil :)

Brætnyt - 17. oktober 2018

Brætnyt - 17. oktober 2018

En weekend med Magic prerelease, og målet om 50%

En weekend med Magic prerelease, og målet om 50%